As-Salam
Współpraca
Patronat medialny


Konferencja
„Arabskie Przebudzenie: źródła, szanse, zagrożenia”


XI Dzień Islamu
w Kościele katolickim
w Polsce - Kraków


II Wrocławska Konwencja
na Rzecz Dialogu
Międzyreligijnego
 
 

I Międzynarodowa 
Konferencja 
"Saidism in the XXI Century"

Spis treści nr 1 (25) 2012/1433:

{phocagallery view=category|categoryid=1|imageid=18}

Aktualności

4 Wydarzenia, stałe rubryki

7 Notatki antyrasistowskie

Internacjonalizm: wczoraj, dziś, jutro – Marcin Starnawski

Internacjonalizm nie należy dziś do słów popularnych. Wraz z innymi elementami języka marksistowskiego czy „starolewicowego” (jak imperializm, walka klas czy wyzysk) traktuje się go podejrzliwie, jako symbol „czasów komunizmu” sprzed epoki triumfu neoliberalnego kapitalizmu. Tymczasem współczesność pokazuje, jak bardzo użyteczny może być ten termin w opisie zjawisk politycznych i jak bardzo jest żywotny w praktyce.

Qur’an i prawo

8 Klasyfikacja statusu wersetów Qur’anu – Ali Abi Issa

Już za czasów Proroka został objawiony tekst koraniczny głoszący, iż sens jego przesłania może zostać przeinaczony przez jeden z dwóch rodzajów ludzi. Al-Qurtubi uważał, że problem, którego skutkiem jest wypaczanie tekstów koranicznych, dotyczy zarówno ideologicznych wrogów islamu chcących oczerniać islam, jak i ignorantów spośród jego wyznawców.

Temat Numeru – Qur’an w kulturze Zachodu

Czy muzułmanie afrykańsko-amerykańscy, z ich unikalnym punktem widzenia na wydarzenia zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w świecie muzułmańskim, nadal mogą przyczyniać się pozytywnie to poprawy ich obu?

12 Muzułmanie afrykańsko-amerykańscy: Przeszłość, teraźniejszość, potencjał – Hakim Muhammad Rashim

Afrykańsko-amerykańska społeczność muzułmańska nie jest monolitem. W jej łonie istnieje ogromna różnorodność doświadczeń, perspektyw i opinii. Podobnie jednak jak muzułmańską ummę, muzułmanów afrykańsko-amerykańskich łączy islam.

15 „Muslim Journal” – krótka historia gazety muzułmańskiej – Samana Siddiqui

17 Meczet Krajowy obchodzi 50-lecie – Zahra Cheema

18 Prawa i bezprawia obywatelskie. Ucząc się na podstawie doświadczeń walk muzułmanów afrykańsko-amerykańskich o prawa obywatelskie – Leen Jaber

4 lipca 2011 roku 23-letni Michael Migliore spakował walizki, wziął z sobą bilet i pojechał na lotnisko międzynarodowe w Portland. Zamierzał odwiedzić rodzinę we Włoszech, bo skończył koledż. Tymczasem odkrył ze zdumieniem, że oficjalnie znajduje się na amerykańskiej liście „No Fly” – osób nieuprawnionych do latania samolotami, a zatem nie może wyjechać na wakacje, na które tak czekał.

20 Pierwsze ruchy muzułmańskie w USA – Julian Jeliński

Pierwszymi amerykańskimi muzułmanami byli niewolnicy porwani wcześniej z zachodniej i środkowej Afryki w XVII wieku. Niestety, ze względu na przymusową chrystianizację i inne praktyki odzierające niewolników z ich tożsamości, ci religijni pionierzy w ogromnej większości przypadków nie byli w stanie praktykować dalej swej wiary. Dlatego też, pomimo szacunków mówiących, że ok. 10% niewolników uprowadzonych z Afryki wyznawało islam, w Nowym Świecie aż do XX wieku nie narodził się żaden ruch ani społeczność muzułmańska.

Kim był W. Fard Muhammad? – Zbigniew Marcin Kowalewski

Historycy są coraz bardziej zgodni co do tego, że splot losów czarnej Ameryki i islamu w Stanach Zjednoczonych, który dziś wydaje się już nierozerwalny, był głównie dziełem niezwykle zagadkowej postaci.

22 Malcolm X wg Spike’a Lee – Izabela Smela

Lata 40. XX wieku, Michigan, Malcolm X nazywa się jeszcze Big Red. Jest synem Louise Little, Afroamerykanki, której skóra jest tak jasna, że często uważana jest za białą kobietę. Ojciec, Earl Little, baptysta, zostaje zabity przez Ku Klux Klan. Ze swoim najlepszym przyjacielem Shorty'm, Red rozprowadza alkohol, zażywa narkotyków, korzysta z usług prostytutek i bierze udział w grach hazardowych. Na przestrzeni lat w bohaterze zachodzi jednak przemiana duchowa i staje się jednym z najbardziej wpływowych Afroamerykanów stulecia.

Muhammad Ali – The Greatest – Julian Jeliński

Cywilizacja

23 Rajskie przestrzenie  – Katarzyna Jędrzejczyk-Kuliniak

Symbolizują szczęście, spokój, harmonię natury i człowieka, są bramą do upragnionego raju. Wyłaniając się z pustynnego bezkresu, ogrody islamu zachęcają do spędzenia czasu w odosobnieniu, do przekroczenia granicy pomiędzy tym co realne, a tym co duchowe.

Świat islamu

26 Kim jest muzułmanin w Macedonii? – Karolina Bielenin-Lenczowska

Macedonia jest krajem wieloetnicznym i wielowyznaniowym. Większość stanowią prawosławni Macedończycy, religię tę wyznają również Vlasi/Wołosi. Islam z kolei wyznają przedstawiciele różnych wspólnot etnicznych i narodowych – Albańczycy, Turcy, Romowie oraz tzw. Macedońscy Muzułmanie (Torbesze). Muzułmanów różnicuje nie tylko ich deklaracja etniczna/narodowa, ale również sama praktyka islamu oraz podejście do nich macedońskiej (prawosławnej) większości.

Islam w Polsce

29 O technologii wolnych podróży – Mariusz Wieczerzyński

W czasach, kiedy podróżowanie jest jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi przemysłu konsumpcyjnego, będąc kolejną marką i kolejnym wyobrażeniem stanowiącym jeden z najbardziej chodliwych towarów, spotkanie z Antonem Krotovem należy niewątpliwie do wydarzeń wyjątkowych. Ten legendarny rosyjski autostopowicz wygłosił 21 października 2011 roku na zaproszenie Instytutu Studiów nad Islamem prelekcję we wrocławskiej księgarni Tajne Komplety pt. „Praktyka wolnych podróży”.

30 Aktualności z regionów

Media

31 Saramowicz vs. Landowski

W nr 1/2011 „As-Salam” (s. 30-31) zamieścliśmy recenzję Andrzeja Saramowicza dotyczącą książki pt. Sufizm autorstwa Zbigniewa Landowskiego, która ukazała się nakładem wydawnictwa TRIO. Recenzent nie szczędził słów krytyki, zarzucając autorowi m.in. nierzetelność i nieznajomość tematu, co spotkało się z ostrą reakcją w postaci polemiki i sprostowania, które zamieszczamy poniżej. Jednocześnie publikujemy replikę autora recenzji na tę odpowiedź.

Strawa dla ducha

34 Miłosierdzie – Nidal Abu Tabaq

W imię Allaha Miłosiernego Litościwego!

Miłosierdzie jest cechą, którą zna każdy i niemal każdy kieruje się nią w swoim postępowaniu w domu bądź w relacjach z najbliższymi, ale niestety cecha ta prawie zanikła w społeczeństwie. Stąd też obserwujemy wzrost przemocy, przestępstw i wojny.

Sama znajomość tego, czym jest miłosierdzie, nie wystarcza; powinnyśmy się nauczyć, w jaki sposób je praktykować. Dlaczego? Bo jest to cecha zbawienna. Prorok (PzN) powiedział: „Zmiłujcie się nad mieszkańcami ziemi, to zmiłuje się nad wami Ten, który jest w niebie”. W innym miejscu zaś mówi: „Kto się nie lituje, to nie będzie dla niego litości”.

 
Najnowszy numer

Biblioteka AS-SALAM
Wydanie specjalne

Sprzedaż
„As-Salam” jest dostępne w ogólnopolskiej sprzedaży w wybranych salonach prasowych EMPIK oraz RUCH, a także drogą wysyłkową.
Wydawca

logo_ligii

Instytut Studiów nad Islamem