Spis treści nr 2 (26) 2012/1433
Aktualności
4 Wydarzenia, stałe rubryki
6 Opinie
Zakazane książki. Hadisy i biografie Proroka na cenzurowanym – Ruslan Kurbanov
Przyjazd do Moskwy ok. 50 znanych badaczy islamu na Międzynarodową Konferencję Teologiczną „Doktryna islamu w walce z radykalizmem” (zob. str. 30) zbiegł się w czasie ze skandalem, który akurat wybuchł w Rosji. Niespodziewanie po zakończeniu tego naprawdę obiecującego wydarzenia, sąd obwodu orenburskiego uznał ponad 60 książek o tematyce muzułmańskiej, w tym klasyczne kolekcje hadisów i Biografi i Proroka Muhammada (Sirah), za literaturę ekstremistyczną. A jednak mimo tego, to niedopuszczalne wręcz ograniczenie rosyjscy muzułmanie mogą wykorzystać do zmiany swojego wizerunku w społeczeństwie.
7 Notatki antyrasistowskie
Futbol dziś: między antyrasizmem i… nacjonalizmem – Marcin Starnawski
Krytyka EURO 2012 była ożywcza i potrzebna. Poznańska kampania „Chleba zamiast igrzysk” (www.10czerwca.eu) czy opracowanie Think Tanku Feministycznego (www.ekologiasztuka.pl/pdf/FTT_igrzyska_zamiast_chleba.pdf) ukazały monstrualny koszt finansowy, komercjalizację, a przede wszystkim koszty społeczne organizacji piłkarskich Mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie. Krytykę tę należy widzieć nie jako zanegowanie futbolu, ale jako oddolny głos przeciwko państwowo-rynkowej propagandzie sukcesu – głos, który podejmowali również miłośnicy tej dyscypliny sportu. Ot, choćby ci, którzy demonstrowali pod hasłem „Love football, hate UEFA and capitalism”.
Qur’an i prawo
8 Post w islamie – Ali Abi Issa
Post w miesiącu Ramadan jest jednym z pięciu filarów islamu. Podobnie jak modlitwa, sposób praktykowania postu przechodził kilka etapów w procesie prawodawczym, aż osiągnął swoją ostateczną formę znaną obecnie muzułmanom na całym świecie. W tym artykule chciałbym w krótkim zarysie przedstawić ewolucję tych etapów.
Temat Numeru
10 Finansowość muzułmańska wobec wyzwań współczesnego świata – Parvez Ahmed
Podczas gdy cały świat zmaga się z kryzysem ekonomicznym i finansowym, niekiedy przytaczane są pewne dane statystyczne, niepasujące do tej sytuacji: aktywa pieniężne, którymi zarządza się w ramach islamskiego systemu usług finansowych (w dalszej części artykułu: ISUF) oraz te uznane ogólnie jako „zgodne z szari’a” ucierpiały znacznie słabiej. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest to, że tego rodzaju inwestycje na przykład w fundusze powiernicze realizowane były poza konwencjonalnym sektorem finansowym, nastawionym na zyski płynące z oprocentowania.
13 Mitologia i teologia w ekonomii muzułmańskiej – M. A. Muqtedar Khan
Ekonomia muzułmańska – choć nie istnieje – jest przedmiotem licznych debat i dyskusji. Wszelkie rozważania na ten temat stanowią bardziej wyraz pobożnych życzeń, niż przykład analiz opartych na empirycznych dowodach. Co więcej, ideę ekonomii muzułmańskiej jednoznacznie wiąże się z „bankowością wolną od odsetek”, usuwając tym samym w cień jej wiele innych kluczowych elementów.
16 Pielęgnowanie zaufania jako klucz do bardziej pomyślnej przyszłości – Osman Sacarcelik
Pomimo swojego wyrafinowania, wysokiej stopy wzrostu oraz pozytywnych opinii ze strony zachodnich władz nadzorczych, muzułmański system usług finansowych musi mierzyć się z licznymi wyzwaniami. Choć wciąż istnieje wiele barier natury regulacyjnej i prawnej, nie są one nie do pokonania. Znacznie poważniejszą trudność stanowią napięcia wewnętrzne i strukturalne będące konsekwencją orzeczeń doktrynalnych.
19 Psychologia decyzji na rynku finansowym – Parvez Ahmed
Trwający obecnie kryzys ekonomiczny i załamanie w świecie finansów sprawiają, że czymś naturalnym staje się zainteresowanie samymi fundamentami obowiązującego systemu gospodarczego. Dogmatyczna wiara w „niewidzialną rękę” wolnego rynku od zawsze zniechęcała do wprowadzania jakichkolwiek regulacji w dziedzinie finansowości. Dodatkowo – pomimo licznych dowodów wynikających z solidnych badań – instytucje nadzorcze, bankierzy oraz niektórzy naukowcy nie byli w stanie pozbyć się przekonania, że inwestorzy zachowują się w sposób „racjonalny”. W ten sposób przeoczony został fakt, że czynniki psychologiczne czy behawioralne – a wśród nich lęk czy zachłanność – stanowią składnik decyzji w sferze ekonomicznej nie mniej istotny niż chłodna kalkulacja.
Cywilizacja
22 Bliskowschodnie fascynacje polskich pisarzy – Aldona Maria Piwko
Zainteresowanie Polaków Bliskim Wschodem z jego kulturą i religią można rozpatrywać w dwóch aspektach: naukowym oraz literackim. W ciągu wieków naukowcy badali oddziaływanie kultury wschodu na Europę i tradycję ogólnie pojmowanego Zachodu. Niemniej jednak znaczący wpływ na zainteresowanie Wschodem arabskim mieli również literaci, kształtujący umysły oraz wrażliwość społeczeństw.
25 Co Żydzi zawdzięczają islamowi?
David J. Wasserstein, profesor studiów żydowskich na Uniwersytecie Vanderbilt (USA), zadaje pytania o wpływ islamu i muzułmanów na losy żydów. Stawia tezę o kluczowej roli świata muzułmańskiego dla przetrwania żydowskości. Jest to pogląd tyleż niepopularny, co historycznie rzecz biorąc, łatwy do obronienia.
Świat islamu
26 Islam w Rosji. Na styku wielowyznaniowości, polityki i imigracji – Radosław Stryjewski
Po upadku Związku Radzieckiego obecność muzułmanów w Rosji zaczęła zyskiwać na znaczeniu. Aktywizują się obywatele Federacji Rosyjskiej (FR) wyznania muzułmańskiego, problematyce islamu – jako drugiej pod względem liczebności wiernych tradycyjnej religii kraju, coraz więcej uwagi poświęcają rządy Federacji, władze rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej i rosyjskie ośrodki naukowe, a liczba muzułmanów w Rosji rośnie także w wyniku procesów migracyjnych.
30 Konferencja „Doktryna islamu w walce z radykalizmem” – Ruslan Kurbanov
Ostatni tydzień maja obfi tował w szereg przełomowych wydarzeń, związanych z pierwszą w historii postsowieckiej Rosji Międzynarodową Konferencją Teologiczną „Doktryna islamu w walce z radykalizmem”, która odbyła się 25-26 maja w Moskwie w hotelu Ritz-Carlton.
Media
31 Nowości
Islam w Polsce
32 Dni Kultury Muzułmańskiej 2012
33 Wywiad z imamem Abdulem Basdem Acham Ahmatem
Strawa dla ducha
34 Kierunek Mekka – Anna Łukjanowicz
„Być może byłby możliwy dla Ciebie wyjazd…”, przeczytałam w e-mailu. Jest tylko jedno miejsce, do którego serce osoby wierzącej w Absolutnie Jedynego Boga i Ostateczny Rozrachunek „ziemskiego epizodu” może pragnąć pojechać – Mekka.
< Poprzednia | Następna > |
---|