As-Salam
Współpraca
Patronat medialny


Konferencja
„Arabskie Przebudzenie: źródła, szanse, zagrożenia”


XI Dzień Islamu
w Kościele katolickim
w Polsce - Kraków


II Wrocławska Konwencja
na Rzecz Dialogu
Międzyreligijnego
 
 

I Międzynarodowa 
Konferencja 
"Saidism in the XXI Century"

Spis treści nr 1 (30) 2014/1435

{phocagallery view=category|categoryid=1|imageid=27}

Aktualności

4 Twierdza Krym? – Abdulla Rinat Muhametov

Tragiczne losy jednej z największych rdzennych muzułmańskich społeczności Europy – kilkusettysięcznej mniejszości Tatarów Krymu – związane m.in. z deportacją przez władze radzieckie w 1944 roku do Azji Centralnej oraz powrotem do ojczyzny na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, są niemal nieznane w Polsce. W związku z faktycznym ich wejściem w skład Federacji Rosyjskiej jakie dokonało się w wyniku aneksji półwyspu, postanowiliśmy naszym czytelnikom przybliżyć wewnętrzny punkt widzenia na tę problematykę, pod postacią artykułu autorstwa wybitnego tatarskiego politologa z Rosji, Rinata Muhamietowa.

5 Islam w życiu publicznym – Muzułmańskie ju-jitsu

7 Notatki antyrasistowskie

Liga hipokryzji – Marcin Starnawski

Ostatnio pojawiła się nowa formacja obrońców specyficznie rozumianej „polskości”. Według deklaracji swych rzeczników Polska Liga Obrony, czy też, z angielska, Polish Defence League – bo tak się określają publicznie – zamierza walczyć z islamem. Nazwa wzorowana jest na Angielskiej Lidze Obrony (ang. English Defence League – EDL) czy podobnych organizacjach w innych krajach. Zawartość materiałów internetowych wskazuje na to, że PLO/PDL stanowi część ponadnarodowej „blogosfery” organizującej swój dyskurs wokół ideologii antyislamskiej, a epigoński przekaz wzbogacono o emocjonalną ikonografię nawiązującą do historii Polski i rodzimych symboli patriotycznych (ich prezentacje podkręca tło muzyczne zwiastujące grozę i potrzebę mobilizacji).

Temat Numeru

400. rocznica wypędzenia muzułmanów hiszpańskich

8 Wielkie wypędzenie. Konteksty końca obecności muzułmanów w Hiszpanii – Radosław Stryjewski

Muzułmanów wygnano z Hiszpanii 400 lat temu (1609–1614). Wielka tradycja islamu na Półwyspie Iberyjskim, rozpoczęta „podbojem” w 711 roku, kontynuowana polityczną dominacją zakończoną ostatecznie katolickim zdobyciem Granady w 1492 roku oraz późniejszą, coraz skromniejszą, obecnością muzułmanów w życiu społecznym iberyjskich – już chrześcijańskich – państw, została przerwana dekretem o ich wypędzeniu, w wyniku czego przeprowadzono na jego mocy masową akcję deportacyjną.

15 1492–2014. Rasa–religia–kapitał: antycypacje i superweniencje – Mariusz Turowski

James Blaut w jednym ze swoich tekstów wskazał, w jaki sposób dokonuje się obecnie w USA „urasowienie” Meksykanów czy Portorykańczyków. Jego zdaniem nie są tutaj wykorzystywane kategorie biologiczne, genetyczne czy etniczne. Mamy w tym przypadku raczej do czynienia z odwołaniem się do pojęć czy idei o charakterze kulturowym, takich jak „tradycyjne”, „fatalistyczne”, „uległe”, „zacofane” itd.

16 Wielkie wypędzenie i andaluzyjskie diaspory – Radosław Stryjewski

Moryskowie na emigracji przestali być nazywani Moryskami. Terminologia ta używana była nadal w Hiszpanii (obok nazwy „Granadyjczycy”). W krajach muzułmańskich określano ich zaś mianem „Andaluzyjczyków”, tak jak chronologicznie wcześniejszych imigrantów muzułmańskich z Półwyspu Iberyjskiego.

Qur’an i prawo

24 Serce wiernego i nisza świateł – Ali Abi Issa

Serce! Jakże ważny to organ skupiający w sobie granice dwóch światów – materialnego i pozamaterialnego. Niepojęte, zagadkowe, choć bardzo namacalne. Tak bliskie, choć nieprzystępne. Jak bardzo potrafi być czystym i nieskazitelnym, a zarazem jakże może zostać pokryte ranem (arab. patyną) aż do czerni, nieposiadającej żadnych odcieni.

Cywilizacja

28 „Poturczeńcy”, czyli polscy konwertyci na islam (XVI–XVII) – Beata Szczepaniak-Jaworska

W 2014 roku upływa 600 lat od wysłania pierwszego poselstwa polskiego do Turcji i nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Turcją. Wydarzenie to miało miejsce w Bursie, ówczesnej stolicy Turcji, za czasów panowania dynastii osmańskiej. Rzeczpospolita była pierwszym państwem Europy, które wysłało posłów do sułtana. Przedstawicielami polskiego króla byli Skarbek z Góry i Grzegorz Ormianin.

Islam w Polsce

32 XIV Dzień Islamu – Maria Poniewierska

XIV Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce przypadł tradycyjnie po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, który z kolei – jak zawsze – był poprzedzony przez Dzień Judaizmu. W tym roku krakowskie obchody Dnia Islamu odbyły się 30 stycznia. Jego hasło: „Szerzenie wzajemnego szacunku przez edukację”, stanowi nawiązanie do orędzia Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, skierowanego do wyznawców islamu na całym świecie z okazji zakończenia ramadanu w 2013 roku.

Obchody w Warszawie – Lubna Al-Hamdani

Media

33 Kamala Khan. Nowa superbohaterka

Na początku lutego w USA premierę miał pierwszy z zeszytów komiksowych, którego bohaterką jest muzułmanka. Mieszkająca w Jersey City 16-letnia córka imigrantów z Pakistanu, Kamala Khan, to nowa „superdziewczyna” znanego wydawnictwa komiksowego Marvel Comics.

Strawa dla ducha

34 Szukać, być znalezionym – Anna Łukjanowicz

Dwa tysiące trzynasty rok, semestr zimowy. Siedzimy w sali, jest nas zaledwie kilkoro. Poza salą każdy z nas mówi w swoim języku: po arabsku, azersku, hausa, polsku, tamilsku, turecku. Dzięki Bogu, że mamy chociaż język angielski który służy nam póki co jako „wspólna przestrzeń”. Profesor Din rozpoczyna zajęcia punktualnie. Kurs interesujący sam w sobie – podstawy teologii i prawodawstwa muzułmańskiego – ale my jak zwykle wyczekujemy perełek, dygresji które wtrąca od czasu do czasu albo od których wręcz zaczyna seminaria. Doczekaliśmy się i tym razem.

 
Najnowszy numer

Biblioteka AS-SALAM
Wydanie specjalne

Sprzedaż
„As-Salam” jest dostępne w ogólnopolskiej sprzedaży w wybranych salonach prasowych EMPIK oraz RUCH, a także drogą wysyłkową.
Wydawca

logo_ligii

Instytut Studiów nad Islamem